ID:7369
star_border star_border star_border star_border star_border
Zapytaj o ofertę

ole.pl apola sp.k.

Wyposażenie sanitarne toalet, materiały higieniczne, sprzęt do sprzątania
Rynek Wildecki 3/51, 61-546 Poznań
Wielkopolskie
AROMAMARKETING, czyli jak zachęcić klienta, by kupił więcej i dobrze o nas wspominał?
Udostępnij

Dlaczego warto stosować marketing zapachowy?

Wiadomo jak ogromne znaczenie ma dobry wizerunek firmy w oczach potencjalnego klienta. Wielką ignorancją byłoby zatem bagatelizowanie marketingu zapachowego w strategii planowania wizerunku firmy. Na projektowanie odpowiedniego klimatu w miejscu, gdzie nasi potencjalni klienci będą czuć się wyjątkowo dobrze, może składać się wiele aspektów.

Wpływ zapachu na nasze myśli

Najważniejsze jest, by zadbać o wszystkie ludzkie zmysły, którymi odbieramy to, co nas otacza. Do niedawna, reklamując towary i usługi, nakładano nacisk na zmysł wzorku i słuchu pomijając ów zmysł powonienia. Uległo to jednak zmianie. Specjaliści od marketingu podkreślają, że warto zadbać, by klient po zamknięciu oczu poczuł i dokładnie zapamiętał niepowtarzalną woń danego miejsca. Czasami zastanawiamy się dlaczego akurat w danym momencie generuje się w naszej pamięci dane wspomnienie. Usłyszymy piosenkę z reklamy, wspominamy produkt. Widzimy dany charakterystyczny zestaw kolorystyczny w połączeniu z czcionką i zaraz podświadomie nasuwa nam się logo ulubionej marki. Tak samo dzieje się z zapachem, gdy wchodzimy do domu rodzinnego, gdzie babcia piekła pyszny chleb lub stawiała na okiennym parapecie jakieś pyszne słodkie wypieki dopiero co wyciągnięte z pieca, a piękny zapach unosił się w całym domu kusząc nas by schrupać coś pysznego.

Jak dobrać odpowiedni zapach do biznesu?

Początkiem podejmowania jakichkolwiek decyzji, co do wyboru zapachu dla biznesu, jest sprecyzowanie swojej grupy odbiorców, czyli wyznaczenie targetu. W większości przypadków to produkt lub usługa, przyciąga daną płeć albo pewną grupę wiekową. Nie jest to jednak sztywna reguła, więc potraktujmy ten wyznacznik jako metodę wspomagającą dobór odpowiedniej nuty zapachowej.

Odpowiednio dobrany zapach oddziałuje przez zmysł powonienia bardzo sugestywnie. Podświadomie działa na nasz mózg w taki sposób, że nie jest łatwo się przed nim bronić. Zatem nawet jeżeli jesteśmy wyłącznie potencjalnym klientem (np. osobą towarzyszącą osobie podejmującej decyzje zakupowe) i nie skupiamy się na produkcie lub usłudze, to dzięki odpowiedniemu zapachowi jesteśmy w stanie poczuć się na tyle komfortowo, że często nieświadomie wkroczymy w wykreowany świat owej marki. Oddychanie jest odruchem bezwarunkowym, tak samo jak mimowolne jest wraz z nim wdychanie zapachów. To właśnie one otwierają naszą pamięć, a wraz z tym procesem w naszym mózgu zachodzi szereg procesów chemicznych przywołujących cenne wspomnienia jak i emocje im towarzyszące.

Jakie firmy powinny stosować aromamarketing?

Z tego podprogowego rodzaju marketingu już od wielu lat korzystają największe na świecie marki. Nie od dziś wiadomo, że należy się uczyć od najlepszych, aby osiągnąć własny zamierzony cel. Wielkim walorem takiej strategii sprzedażowej, jest przede wszystkim fakt, iż działamy na każdego klienta z ukrycia. Powinniśmy zadbać o dobrze dobrany zapach w budowaniu marki, aby pomyślnie zwabić potencjalnego klienta i zbudować w jego pamięci przyjemny obraz naszej firmy. Nawet jeżeli mowa o małym przedsiębiorstwie nie bagatelizujmy aromamakretingu, by przekonać się, jak wielką rolę ma odpowiedni zapach dla firmy w wabieniu klienta.

Co jest potrzebne do zastosowania marketingu zapachowego?

Aromamarketing opiera się na uwalnianiu specjalnie zmieszanej kompozycji zapachowej w pomieszczeniach, w których przebywają klienci lub na materiałach reklamowych, jakie otrzymują. We wnętrzach zapach można uwalniać za pomocą dozownika automatycznego, który po zaprogramowaniu wydziela odpowiednią ilość zapachu na m3. Zapach może być również wydzielany poprzez podgrzanie eterycznego olejku w takim miejscu jak salon SPA lub salon kosmetyczny, fryzjerski. Na bardzo dużych powierzchniach dozować zapach można również wpuszczając go do szybu wentylacyjnego. Ten wirujący w powietrzu aromat, podczas gdy jest odpowiednio skomponowany przez specjalistów od aromamarketingu, nadaje naszej firmie tożsamość. Klienci odbierają ją podświadomie. Lotne aromatyczne związki chemiczne są odbierane za pomocą nabłonka węchowego, który znajduje się w nosie. Takie receptory zmysłu węchu każdy człowiek posiada mniej lub bardziej wyczulone na woń, dlatego też producenci zapachów podczas ich komponowania przyjmują pewną średnią.

Jak dobrać właściwy zapach, by klient kupił więcej i dobrze o nas wspominał?

Przede wszystkim powinniśmy skupić się na tym, dla kogo i po co stosujemy daną woń. Jeżeli celujemy w klientów, którzy prowadzą aktywny tryb życia to zdecydowanie można tu polecić zapachy energetyczne, które specjalnie skomponowała np. marka P+L SYSTEMS.

Następną kwestią będzie podjęcie decyzji, w sprawie intensywności zapachu, a to bardzo ważne w tej profesji, gdyż nieumiejętnie dobrana mieszanka zapachów może wywołać uczucie przesytu, a tego na pewno warto unikać.

Najważniejszą kwestią jest dobranie odpowiedniego zapachu do danej działalności, aby aromamarketing był rzeczywiście skuteczny. Kompozycja zapachowa powinna być dokładnie przemyślana, aby kojarzyła się z daną branżą i stanowiła spójny element wizerunku z wystrojem wnętrza, logo firmy oraz by była integralna z charakterem obsługi działu sprzedaży.

Genialnym przykładem na ową integralność jest kampania marketingowa znanej marki samochodowej, która wykorzystała zmysł węchu umieszczając na wysokiej jakości kartce dołączonej do folderu reklamowego, zapach tzw. "palenia gumy". Katalog wysyłano do najwierniejszych marce klientów. Pomysł był genialny i przy jego produkcji zaangażowanych zostało wiele osób ze sztabu marketingowego, a w tym oczywiście specjaliści od komponowania dedykowanych zapachów. Na owej limitowanej karcie znajdował się poza charakterystycznym i wyraźnym zapachem, realny odcisk bieżnika opon oraz dyskretne logo firmy.

Taki marketing wykorzystuje naszą pamięć poprzez zapach, a to właśnie on budzi ekscytujące osobiste wspomnienia, dzięki czemu trafia w punkt. Zawsze powinniśmy o tym pamiętać przy odpowiednim dobieraniu wysublimowanej woni do firmy.

Kolejnym przykładem może być inny producent aut z najwyższej pułki. Pierwsze jego modele samochodów wychodziły z fabryk w połowie XIX w. były wewnątrz zbudowane z naturalnych surowców, takich jak drewno czy skóra. Wszystkie te wykończenia tapicerki dawały naturalną niepowtarzalną woń unoszącą się w powietrzu. Wraz z upływem lat, zmieniono jednak sposób planowania konstrukcji auta i większość komponentów została stworzona z surowców odnawialnych lub materiałów sztucznego pochodzenia. Pomimo tego, że jakość auta nie spadła, wielbiciele marki już nie byli tak zadowoleni jak wcześniej i po jeździe próbnej rezygnowali z zakupu. Właściciele owej ekskluzywnej marki długo zastanawiali się dlaczego. Sprzedaż spadała diametralnie, aż do chwili, gdy ktoś zwrócił uwagę na integralną część, jaką jest zapach. Opracowano zatem dedykowany zapach, łącząc ze sobą w odpowiednich proporcjach wszystkie potrzebne aromaty, aż w końcu uzyskano kompatybilny odpowiednik pierwowzoru, który był tak bardzo przypisany tej marce. Wzrosła zarówno sprzedaż, jak i zyski.

Zapachy do sklepów

Użycie odświeżacza jest wygodnym i niedrogim zabiegiem. Zastosowanie eterycznego kwiatowego odświeżacza powietrza będzie idealnym, rozwiązaniem np. w ekskluzywnym butiku. Podkreśli on wizualną odsłonę owego produktu, jakim będzie w tym przypadku kolekcja ubrań dla pań.

Świeży i neutralny zapach, zawsze ukoi nasz zmysł powonienia po pracy, zatem powinniśmy właśnie ten zapach zastosować w sklepach wielobranżowych. Ten unoszący się w powietrzu aromat świeżości sprawi, że klient zostanie dłużej na zakupach i będzie mógł wybrać to czego potrzebuje w większym skupieniu przez co jest większa szansa na to, że o niczym nie zapomni. Dbamy tym o osobiste interesy klienta jak i oczywiście o większy obrót sprzedaży.

Zapach do toalet

Odświeżacze powietrza mają wiele zalet, lecz najważniejszą kwestią jest niwelowanie przykrego zapachu. Podczas planowania toalety nie powinniśmy zapominać o tym istotnym elemencie, jakim jest przyjemny świeży zapach. Najistotniejszą jednak kwestią jest codzienne dbanie o czystość toalet jak i o dobrą wentylację pomieszczenia, poprzez regularne czyszczenie kratek wentylacyjnych. Ten prosty zabieg sprawi, że powietrze w pomieszczeniu będzie mieć właściwą cyrkulację i zwiększy poczucie świeżości.

Odświeżacze powietrza w aerozolu, które zazwyczaj wystarczają na min. miesiąc, to nie wielki koszt dla firmy, a sprawi że klient chcący się odświeżyć nie będzie żałował, że wszedł do danego pomieszczenia. Automatyczne dozowniki zapachów, które po zaprogramowaniu samoczynnie dozują zapach, to już nieco większy wydatek, ale pozwolą na większą kontrolę świeżości. Dozowniki wkładów zapachowych w spray’u są niewielkimi urządzeniami, które można montować na ścianie. Nadają łazience charakteru nowoczesności i umożliwiają swobodne opadanie zapachu. Są proste w obsłudze i działają na baterie. Dzięki temu w dyskretny sposób dozują zapach, a co istotne z praktycznego punktu widzenia, w pomieszczeniach ogólnodostępnych osoby niepowołane nie mają do nich dostępu.

Co to jest zapach neutralny i gdzie należy go stosować?

Zapach neutralny to woń, którą można bez obaw zastosować dla płci żeńskiej jak i męskiej. To przede wszystkich aromat świeży i naturalny, przez co ma bardzo szerokie zastosowanie. Można go użyć w biurze, hotelu, recepcji, kawiarni, restauracji, w gabinetach lekarskich, szpitalach, lecz nie oznacza to, że możemy wtedy zastosować jeden zapach do wszystkich wyżej wymienionych miejsc. Zapach neutralny w prowadzonym przez nas biznesie zawsze powinien podkreślać dane miejsce, a nie dominować je.

Odświeżacze do biur i recepcji

Charakterystyka biura polega na tym, iż nie pojawiają się w nim inne zapachy poza tymi, które które noszą na sobie osoby przebywające wewnątrz oraz pracujące urządzenia, jak m.in. kserokopiarki, niszczarki, komputery (w dużej mierze te stacjonarne). Tego typu zapachy warto niwelować przy użyciu odpowiedniego odświeżacza do pomieszczeń biurowych. Nuta zapachowa powinna być świeża, lekko pobudzająca, lecz z pewnością neutralna.

Zapachy dla hoteli i SPA

Podobna nuta zapachowa powinna również zagościć w takich miejscach jak hotele, hostele czy też salony SPA. Preparaty odświeżające dla biznesu hotelowego specjalizują się w niwelowaniu przykrego zapachu dymu tytoniowego i wilgoci. Nazywamy je neutralizatorami przykrych zapachów. Pomagają one w utrzymaniu odpowiedniej świeżości pomieszczenia. Odświeżacze do powietrza stosuje się w pokojach, korytarzach, recepcjach i holach oraz salach konferencyjnych.

Pokoje hotelowe z reguły są wyposażone w osobistą łazienkę, zatem powinniśmy tak dobrać zapach by odświeżacz do łazienki nie dominował nad zapachem, który panuje w pomieszczeniu gościnnym. Zapach dla hoteli powinien być delikatny, przyjemny, świeży i neutralny, by każdy gość odczuwał przyjemność przebywania w danym pomieszczeniu. Coraz częściej w sporych pokojach hotelowych stosuje się automatyczne odświeżacze powietrza, które zaprogramowane są tak, by dozowały dla gości przyjemną woń tylko w godzinach dziennych. Na noc przestają działać, oszczędzając tym samym wkład zapachowy w dozowniku.

Profesjonalne odświeżacze dla służby zdrowia

W miejscach takich jak szpitale, przychodnie, gabinety stomatologiczne czy też kliniki weterynaryjne panują specyficzne warunki, co zdecydowanie można wyczuć w woni, jaka dominuje w tego typu pomieszczeniach. Charakterystyka służby zdrowia polega przede wszystkim na tym, by w miejscach, gdzie przyjmuje się pacjentów było nienagannie czysto, co niewątpliwie wymaga użycia środków dezynfekcyjnych wydzielających nierzadko intensywną woń. W tym przypadku warto jest zastosować profesjonalne zapachy, które eliminują ostrą woń detergentów i skutecznie usuwają przy tym uczucie ciężkiego powietrza. Linie profesjonalnych preparatów odświeżających powietrze starczają na dłużej niżeli standardowe zapachy.

Neutralizator zapachów jest niebywale istotny i pomocny w codziennym funkcjonowaniu służby zdrowia. Pacjenci powinni odczuwać możliwie największy komfort podczas wizyt, dlatego często w poczekalniach jak i w gabinetach są powieszone obrazy, które mają za zadanie odwracać uwagę od negatywnych myśli na temat swojego stanu zdrowia. Zapach powinien również w takich momentach działać w sposób kojący. Pomagają w tym zapachy ziołowe, które uspokajająco działają na naszą psychikę. Ten zapach w dużej mierze jest odpowiedzialny za uczucie relaksu, co wpływa odpowiednio dobrze na pacjentów.

Odświeżacze dla siłowni, klubów fitness oraz pływalni

W ostatnich latach w Polsce wzrosło zainteresowanie aktywnością fizyczną. Miejsca takie jak siłownie, kluby fitness, pływalnie czy też szkoły sztuki walki zaczęły przyciągać coraz więcej osób z każdej grupy wiekowej. Niemalże zawsze taka sytuacja równa jest wzrostowi konkurencji, a za tym z kolei idzie podwyższenie standardów. By sprostać i dogodzić jak największej liczbie klientów, powinniśmy zadbać przede wszystkim o czystość, świeżość powietrza, przestrzeń, odpowiednio przystosowany sprzęt do ćwiczeń i wiele innych aspektów.
Skupmy się jednak na zapachu i świeżości, charakteryzujących tego typu ośrodki sportu. Miejsca, w których trenujemy, powinny przede wszystkim być czyste i dobrze wentylowane. Podczas wszystkich wykonywanych aktywności, ciało każdego człowieka wydziela pot. W medycynie uważa się iż zapach potu zależy od specyfiki bakterii, żyjących na skórze każdego człowieka.

Podczas ćwiczeń na bieżni (czyli treningu cardio) zawsze najważniejszy jest systematyczny oddech jak i uzupełnianie płynów. Pozwólmy zatem rozpieścić zmysły naszych klientów wprowadzając energetycznych zapach do wentylacji, podnoszących tym samym poziom satysfakcji jak i adrenaliny we krwi. Takie umilanie treningu sprawi, że podczas osobistej termoregulacji ciała, klubowicze poczują dodatkowe orzeźwienie i przypływ energii do dalszych ćwiczeń.

Odświeżanie powietrza na sali ćwiczeń to jedno. Warto stosować odpowiednie odświeżacze powietrza także w szatniach. Tu możemy poszaleć z zapachami, ponieważ przebieralnie zazwyczaj nie są koedukacyjne. Możemy zatem dobrać inny odświeżacz dla kobiet i inny dla mężczyzn. Warto pomyśleć o preparatach zapewniających długotrwałe uczucie świeżości i wykazujących intensywne działanie w pomieszczeniach zawilgoconych.

Podsumowując zatem, zapach jest niezwykle istotny w utrzymaniu całościowego, dobrego wizerunku firmy. Kreuje on podświadomy obraz miejsca, do którego pragniemy zaprosić naszego potencjalnego klienta. Zapach należy dobrać w taki sposób, aby pasował charakterem do działalności, jednocześnie podkreślając jego indywidualność na tle konkurencji. Zapach budzi emocje i wspomnienia, zatem warto zakorzenić je w kliencie w taki sposób, aby nas mile wspominał i zechciał pozostać lojalny wobec marki.

źródło: ole.pl

Galeria