Obalamy mity: My nie potrzebujemy reklamy. NIEPRAWDA!
Udostępnij
Obalamy mity
My nie potrzebujemy reklamy. NIEPRAWDA!
Od czasu do czasu, nasi handlowcy spotykają na swojej drodze klienta, który mówi: "My nie potrzebujemy reklamy" Nic bardziej mylnego! Dowiedz się dlaczego właśnie Ty potrzebujesz reklamy.
Oczywiście informacja przekazywana z ust do ust jest niezwykle skuteczna, ma jednak bardzo ograniczony zasięg. Reklama szeptana, może nigdy do mnie dotrzeć, bo nie znajduję sie w kręgu zainteresowań danej branży. Na przykład firma zajmująca sie wymianą opon. Trudno sobie wyobrazić, żebym kiedykolwiek z koleżankami z pracy, czy sąsiedztwa rozmawiała o oponach samochodowych. I tak było niemalże w całym moim dotychczasowym życiu, bo zajmował sie tym najpierw tata, potem mąż. Zdarzyło sie jednak tak, że zabrakło i jednego i drugiego mężczyzny. Przyszła zima. Ja panicznie zaczęłam szukać w pamięci firmy wymieniającej opony. Uświadomiłam sobie, że udałam się do firmy najlepiej oznakowanej. Większość społeczeństwa to tak zwani „wzrokowcy” zapamiętujący lepiej obraz niż słowo. Firma oznakowana wizualnie, ma tę przewagę, że eksponuje swoje logo, a logo utrwalane w naszej świadomości, obecne w naszym życiu to zaczątek budowania silnej marki obecnej w świadomości potencjalnych klientów.
Zastanów się, dlaczego wielkie sieci handlowe są zawsze dobrze oznakowane? Przecież każdy wie, że w danej galerii handlowej znajduje sie sklep H&M, salon Empiku czy Apart. Jednak logotypy widoczne są już z daleka, nie musimy wchodzić do galerii, żeby wiedzieć jakie sklepy tam znajdziemy. Przechodząc obok, jadąc samochodem czy autobusem cały czas patrzymy na wielkie logotypy i utrwalamy je w naszej świadomości.
Kolejny przykład to Coca-cola, próżno szukać kogoś kto nie zna tego napoju. Dlaczego logo Coca-cola jest na każdym rogu, w TV, na szklankach, samochodach? Przecież Coca Cola, tak duży koncern (6 miejsce w rankingu The Brands Top 100), nie musi się reklamować. A jednak to robi. Dlaczego? Bo chce być w naszej świadomości zawsze, niezależnie od tego gdzie jesteśmy i co robimy, chce żeby zawsze kiedy pomyślimy „napiłbym się czegoś” zaraz potem skierujemy się do najbliższego sklepu i kupimy właśnie Coca-colę.
Jeszcze Was nie przekonałam? Inny przykład:
Dlaczego nie zatrzymujesz sie na źle lub w ogóle nie oznakowanych stacjach paliw? Bo nie znasz, nie ufasz, nie masz żadnych pozytywnych skojarzeń.
W podmiejskiej miejscowości, w której mieszkam od dawien dawna jest stacja benzynowa. 5 lat temu była brzydka , nawet obskurna. Nigdy na niej nie zatankowałam. Później właściciel zrobił remont, zamontował reklamy - średnio ładne i estetyczne. Zaczęłam tankować sporadycznie.
Po 2 latach właściciel podpisał umowę partnerską z ogólnopolską sieciową, więc stacja przybrała inne barwy, estetyczne oznakowanie, pylon cenowy z 4-metrowego, z manualną zmianą cen został zamieniony na strzelisty 8-metrowy z elektronicznymi wyświetlaczami. Tankuje do dziś. I co sie stało? Rozmawiałam z właścicielami. Powiedzieli, że w pierwszym przypadku mimo, że firma sprzedawała wysokojakościowe paliwo znanej marki miała klientów na poziomie X, po remoncie 2xX, po oznakowaniu stacji reklamami stacji sieciowej 3xX. Paliwo się nie zmieniało na przestrzeni lat, tylko reklamy i liczba klientów.
Warto też zwrócić uwagę na jakość oznakowania. PRL-owskie kasetony i banery krzyczą tandetą, kradną zaufanie do firmy i w efekcie są antyreklamą. Trzeba pamiętać, że moda panuje nie tylko w branży odzieżowej. Trendy zmieniają się też w dziedzinie reklamy i to, co kiedyś budziło uznanie dziś wywołuje uśmiech na twarzy . Reklama musi być modna, estetyczna, dobrze komponująca się z krajobrazem i otoczeniem.
Może warto przemyśleć nasze podejście "My nie potrzebujemy reklamy"? Trzeba pamiętać, że wiele rzeczy stało się wielkimi tylko dzięki odpowiedniej reklamie. Najbardziej skuteczną formą reklamy tak i lokalnej, jak i globalnej, jest reklama w przestrzeni publicznej.Niezależnie w jakiej branży działa Twoja firma, potrzebujesz reklamy tak samo jak wspomniana stacja paliw. Wróćmy do pierwszego przykładu znanych marek w galerii handlowej. Patrząc na wielkie logotypy umieszczone na fasadzie budynku utrwalisz w swojej świadomości informację „w tej galerii znajdę sklep H&M, EMPiK i Apart” niezależnie czy zastanawiasz się nad tym czy nie, po prostu przechodzisz, przejeżdżasz, patrzysz, zapamiętujesz. Gdy jakiś czas później będziesz chciał kupić spodnie, książkę czy kolczyki na imieniny bliskiej osoby, jest duża szansa że przypomnisz sobie właśnie o tej galerii i udasz się na zakupy do któregoś z zapamiętanych sklepów. Zastanów się ile razy spragniony pomyślałeś „napiłbym się Coca- coli!” Z pewnością nie raz! Te przykłady pokazują, że reklamy potrzebuje każdy, zarówno duże, światowe koncerny, jak i małe lokalne firmy.
Być może właśnie dzięki odpowiedniemu oznakowaniu Twoja lokalna firma stanie się światowym potentatem.
Aleksandra Manewicz
Dyrektor ds. Marketingu
GRAFFICO