ŚWIET(L)NA STACJA

ŚWIET(L)NA STACJA

Każdy z nas przynajmniej raz podróżował nocą. Okazuje się wtedy, że jedyne intensywne, nigdy niegasnące światło, które spotykamy po drodze, to inne samochody, latarnie uliczne i właśnie stacje benzynowe. O ile w dzień klienta przyciąga marka, rodzaje paliwa i kolory, o tyle nocą najważniejsze jest oświetlenie. Jak dobrze nadać blask swojej stacji?

Zanim wybierzemy design oświetlenia, warto skupić się na jego technologii i wybrać rodzaj oświetlenia. Dominującym źródłem światła w nowopowstających obiektach są moduły LED, które mają olbrzymią przewagę nad wcześniej stosowanymi źródłami światła, ponieważ zaoszczędzają dużo energii. - Gdy porównamy moduły LED do popularnych świetlówek okaże się, że zużycie prądu spada 3 krotnie. Jeszcze ciekawiej prezentuje się porównanie modułów LED i rur neonowych – oszczędność prądu jest prawie 10 krotna! ­– mówi Karol Grefkowicz, inżynier firmy Graffico, która na co dzień zajmuje się oznakowaniem stacji paliw. Moduły LED są również trwałe – ich żywotność określa się na 10 lat. Dodatkowo Moduły LED są mniej awaryjne i mniej obciążają środowisko. W ich utylizacji użytkownik nie spotka się z problemami, jak w przypadku świetlówek, które zawierających rtęć i ich składowanie jest określone konkretnymi zasadami i normami.

Gdy już wiemy jaką technologię świecenia chcemy wybrać, należy zastanowić się, które elementy stacji powinny rozświetlić nocną aurę.

 

INFORMUJ Z DALEKA

Pylon to element oznakowania stacji widoczny z daleka, zwłaszcza w nocy. To właśnie on kusi klienta i jest wizytówką obiektu. Oprócz identyfikacji marki, informuje potencjalnego klienta o aktualnej cenie podstawowych produktów. Do podświetlenia pylonu wykorzystuje się moduły LED i wyświetlacze. Najczęściej podświetlanymi elementami są logo stacji, nazwy paliw lub innych usług i oczywiście ceny. Jako element dekoracyjny można zastosować również świecenie boków pylonu, ale już podświetlenie całej bryły pylonu jest bardzo rzadko spotykane.

Do wyświetlania aktualnych cen paliw wykorzystuje się systemy elektroniczne – świecące całą dobę wyświetlacze cen paliw, które mogą różnić się wysokością, krojem czcionki, kolorem, czy kształtem. Są to systemy technologicznie zaawansowane. Dla zwykłych kierowców jest to może trudne do zauważenia, ale na niektórych stacjach cena paliw zmienia się kilkakrotnie w ciągu doby. Zmiana cen paliw może następować automatycznie - wyświetlacze pobierają wartość ceny paliwa z systemu kasowego. Taka automatyzacja wyświetlaczy, przy często zmieniających się cenach, jest dużym ułatwieniem dla pracowników stacji. Ceny mogą być też zmieniane w sposób manualny z wykorzystaniem pilota, aplikacji w telefonie, czy nawet smsa. A skąd mamy pewność, że wyświetlacz będzie świecił z odpowiednim natężeniem i ceny będą dla odbiorcy widoczne? Wszystkie systemy wyświetlenia ceny paliw mają wbudowany moduł pomiaru światła w otoczeniu, który steruje jasnością wyświetlanych cen – im robi się ciemniej, tym ceny stają się bardziej widoczne.

JASNA STREFA TANKOWANIA

Gdy już klient zdecyduje się i wybierze konkretną stację paliw, wjeżdża na jej teren. Ruchem na stacji kierują m.in. znaki „WJAZD” i „WYJAZD”. Zazwyczaj są to elementy małej architektury i mogą być podświetlane lub niepodświetlane. Zaleca się jednak, by i one emitowały światło, zwłaszcza w warunkach nocnych. Są wtedy lepiej widoczne i poprawiają organizację oraz bezpieczeństwo ruchu na stacji.

O ile podświetlenie pylonu i otoku to sprawa indywidualna - zależy głównie od poczucia estetyki właściciela stacji i projektanta oznakowania, o tyle oświetlenie strefy tankowania obostrzone jest normami i konkretnymi wymaganiami jakościowymi. - Strefa tankowania musi spełniać wymogi normy PNN12462 2004, która określa jasność oświetlenia bezpieczną dla użytkowników. W tej strefie, oprócz tankowania, dokonujemy odczytów licznika ceny paliwa i ilości litrów, czy sprawdzamy parametry swojego auta. – mówi Karol Grefkowicz z Graffico - Norma więc opisuje, że natężenie światła powinno być na poziomie minimum 150 lux. Zazwyczaj właściciele stacji paliw stosują oświetlenie o wyższej wartości. Wynika to z faktu, że im jaśniej pod wiatą, tym, zwłaszcza w godzinach nocnych, mamy większe poczucie bezpieczeństwa – dodaje. Należy także pamiętać, że nie tylko jasność światła, ale duże znaczenie ma też równomierne rozmieszczenie lamp podsufitowych w wiacie - ze stacji paliw mogą korzystać samochody ciężarowe o dużych gabarytach, których wysokość jest niewiele niższa od prześwitu wiaty. Niewłaściwe dobranie rozmieszczenia lamp może spowodować, że ciężarówka zasłoni swoim gabarytem nawet kilka lamp i przy dystrybutorach zrobi się ciemno. Utrudni to korzystanie ze stacji innym użytkownikom.

W strefie tankowania znajdują się także słupy, które nie tylko podtrzymują wiatę, ale pełnią funkcję informacyjną – znajdziemy tam numer stanowiska, rodzaj paliwa dostępny w danym dystrybutorze i informacje o innych usługach obiektu. Z uwagi na wiele informacji zawartych na słupie, często potrzebne jest jego dodatkowe oświetlenie. Oczywiście nie jest to wymagane żadną normą, ale moduły LED zamontowane na słupach z pewnością zwiększą funkcjonalność strefy tankowania i wpłyną na wygląd całej stacji.

 

SPÓJNA WIATA

Oświetlenie wiaty może przybierać różne formy. Oprócz reflektorów, które skierowane są na strefę tankowania, podświetlane powinny być również otoki, które są najlepszym sposobem na estetyczne wykończenie wiaty. Najlepiej, gdy otoki są spójne z innymi elementami oznakowania stacji - pylonem, czy sklepem. Najczęściej w oświetleniu otoków stosuje oświetlenie liniowe, przeprowadzone wzdłuż całej konstrukcji. W tym celu wykorzystywane są oczywiście moduły LED, które umieszczane są w specjalnie produkowanych ledtubach. Takie rozwiązanie wyparło inne oświetlenie liniowe – neony. Na otokach bardzo często umieszczane jest logo stacji paliw, które eksponuje estetycznie i czytelnie markę obiektu.

 

ŚWIATŁO STEROWANE

Niektóre elementy oznakowania stacji święcą całą dobę – tak jest w przypadku wyświetlaczy cen. Nie ma jednak potrzeby, by w dzień wiata rozbłyskała ledtubami, czy zapalały się dekoracyjne elementy pylonu. Dlatego też oświetlenie stacji paliw włączane jest w konkretnej porze dnia. Jak to działa? Jest na to kilka sposobów. Nowoczesne stacje paliw posiadają centralny system sterowania oświetleniem nocnym, które uruchamia wszystkie rodzaje oświetlenia równocześnie. Dzieje się to z wykorzystaniem zegarów astronomicznych, wbudowanych w rozdzielnię elektryczną stacji. Zegar ten steruje włącznikami, które uruchamiają podświetlenie na poszczególnych elementach. Zegar w pamięci posiada wprowadzoną matrycę wschodów i zachodów słońca dla danej szczerości geograficznej i w zależności od pory roku w innym momencie uruchamia włączniki. Inny sposób, który stosowany jest na wielu stacjach, to czujniki zmierzchowe. W każdym podświetlanym elemencie zamieszczone są czujniki światła zewnętrznego. Gdy tylko się ściemni, system zapala wszystkie podświetlane elementy stacji. Taki sposób sterowania oświetleniem ma przewagę nad zegarem astronomicznym - reaguje na nagłe zmiany oświetlenia, np. w przypadku burzy i opadów deszczu, gdy dopływ światła zasłaniają chmury.

Niezależnie jednak od sposobu włączania oświetlenia na stacji, ich właściciele muszą pamiętać, że nocą, oprócz marki, klienta na stację przyciąga właśnie światło. Nie tylko stwarza poczucie bezpieczeństwa, ale też jest zauważalne z daleka.

 

Opracowanie
GRAFFICO Producent Reklam Świetlnych i wielkogabarytowych
Branding i rebranding stacji paliw
Batorego 106, 87-100 Toruń
Wyślij wiadomość
Przejdź do prezentacji